"Ze zagen dat ze er iets mee konden"

"Veiligheid zit hier in de genen. Hoe moet je ervaren mensen op de jaarlijkse veiligheidsdag dan nog verrassen? En vooral: iets bieden, wat ze in de dagelijkse praktijk gaan toepassen?" Voor die vraag stond Veiligheidsplatform Schiphol. ‘Toen zijn we met “hein” gaan praten. Ook al had ik er nooit van gehoord.’

Negen trainers, negen cartoonisten en een fotograaf: zo werd de veiligheidsdag op Schiphol een succes.

In dat gesprek bleek dat het nog ingewikkelder was. Zo is deelname aan de veiligheidsdag niet verplicht, dus het programma moet aantrekkelijk zijn. Volgende uitdaging: de deelnemers, die bij zeer uiteenlopende organisaties werken, moeten de inhoud van die dag goed kunnen overbrengen op hun collega’s. De veiligheidsdag biedt plaats aan 120 personen, terwijl op Schiphol ruim 60.000 mensen werken.


Het thema van de dag stond al vast: ‘Just Culture’. Dat draait onder meer om: elkaar aanspreken, transparantie, geen afstrafcultuur. Fauzia Aouden verklaart: "Op de luchthaven kan het vergeten van een detail al ernstige gevolgen hebben. Dus daar moet je over kunnen en durven spreken. Dat vraagt om een open cultuur en die moet uit de mensen zelf komen, vanuit eigen besef hoe urgent dit is."

"Op de luchthaven kan het vergeten van een detail al ernstige gevolgen hebben. Dat vraagt om een open cultuur en die moet uit de mensen zelf komen."

hein kwam uiteindelijk met negen trainers, evenveel cartoonisten en een fotograaf. "Cartoons zijn heel handig om lastige kwesties aan te kaarten die normaal gesproken weerstand oproepen. Ze maken het ludiek, uitvergroot, aangedikt. En ze refereren nooit aan een bepaalde persoon of situatie. Tijdens de sessies zijn cartoons gemaakt, die we aan het eind van de middag hebben opgehangen. Mensen gingen die meteen fotograferen. Ze zagen dat ze daar iets mee konden in hun eigen organisatie. Toen wist ik: dit gaat werken. En dat bleek ook uit de reacties van de deelnemers."

Ir. Fauzia Aouden
Werkt voor het Veiligheidsplatform Schiphol, dat als doel heeft: veiligheid continu verbeteren. Op Schiphol werken ruim 60.000 mensen. Bij het veiligheidsplatform zijn zo'n vijftig organisaties aangesloten: airlines, brandstofleveranciers, cateraars, overheid, verkeersleiding et cetera. Fauzia Aouden studeerde technische bestuurskunde in Delft en werkt sinds 2008 op Schiphol.

Andere klantverhalen
"Meer feedback, minder hokjescultuur"

‘De uitkomsten zijn boven verwachting,’ zegt Erik Blom. ‘Het gaat bijvoorbeeld veel dieper dan we dachten. Het maakt de drempel om elkaar op te zoeken veel lager. Door hein gaan we beter gebruik maken van elkaar. Dat is een belangrijke stap vooruit.’

Lees het volledige interview
"Ja het werkt!"

Van bouw en chemie tot en met techniek en productie: bij verreweg de meeste grote bedrijven zijn de richtlijnen en procedures rond veilig werken meer dan op orde. Toch nemen ze daar vaak geen genoegen meer mee. Ze zien namelijk dat het bij veiligheid vooral aankomt op een aspect dat zich niet in papierwerk laat vangen: menselijk gedrag. Het vlaggenschip van de Nederlandse industrie maakt met hein de vertaalslag van wetenschap naar praktijk. "Ja, het werkt."

Lees het volledige interview
"Eerst leiderschap, dan veiligheid"

De ernstige ongelukken in de bouw hebben alles te maken met de cultuur. Te 'stoer', te weinig leiderschap. Dat moet veranderen, dwars door landsgrenzen, tot en met de onder-onderaannemers. BAM speelt daar een voortrekkersrol in. Met hein, want: "Dit gaat diep, dit raakt echt," constateert Geert van der Linde, corporate safety officer.

Lees het volledige interview
Naar alle verhalen
Wij maken gebruik van cookies

Cookies helpen ons begrijpen hoe je de website gebruikt. Zo kunnen we steeds verbeteren. Wil je meer weten?